از این پس همراهان کانون طبیعت و تمدن می توانند برای دریافت مقالات علمی و آخرین اخبار و فعالیت ها به وب سایت رکوعی دات کام که در صفحات درج شده است مراجعه نمایند کانون تحقیقاتی طبیعت و تمدن

کانون تحقیقاتی طبیعت و تمدن

آشتی انسان با طبیعت و حیات وحش

عکاسی در طبیعت(1)

اگر می خواهید یک حرفه ای شوید قبل از هر چیز حتی قبل از عزیمت به سمت طبیعت باید هدف از کار و رفتن به طبیعت را بدانید همچنین وسایل مورد نیاز شما نسبت به شرایط زیستی آن منطقه همه و همه را باید بدانید تا با تجربیات بدست آورده به یک طبیعت مرد مبدل گردید  . در عکاسی از طبیعت و حیات وحش هم به همین صورت همیشه دانسته های شما بر تجربیات شما در طبیعت مقدم تر میباشد شاید یکی از علت های آن هم وسعت طبیعت و عمر کوتاه انسان ها باشد . 

 عکاسی از حیات وحش : 

قدم اول : دانش  درباره ی حیوانات و نوع زیست آنها 

مثال :‌ در حدود ساعت 12 ظهر وارد منطقه ی حفاظت شده ی ورجین در ( لواسان - تهران ) شده اید و در انتظار دیدن کبک می باشید . ولی کبک نخواهید یافت و بعد از چندی . انتظار به سر خواهد رسید و از کار خود منصرف خواهید شد . ( علت : ساعات فعالیت کبک صبح زود می باشد نه 12 ظهر ) یا موفق به عکاسی از یک پرنده ی شکاری می شوید ولی به علت عدم آگاهی نوع آنرا تشخیص نمی دهید و عکس شما بدون شرح می ماند و اگر کسی از شما درباره ی عکس سوال کند چیزی نمی دانید . پس همان گونه که گفته شد کتاب خواندن و تحقیق کردن یکی از ملزومات این رشته می باشد . 

قدم دوم : هدف از تصویر برداری

مثال : از هر مکان یا هر جایی که کوه ، رودخانه یا آبشار و ... داشته باشد می توان عکس تهیه نمود ولی عکاسی در طبیعت نوعی مستند می باشد بطوریکه عکس باید منظور و هدف عکاس را بدون سخن بیان کند .                                                                                                                           قدم سوم : آشنایی با دوربین  و  لنز ها  ، آشنایی با انواع عکاسی  

مثال : هنگام عکس برداری از فواصل دور با لنز تله امکان نزدیک تر شدن به هدف وجود دارد ولی هنگام استفاده از لنز واید نزدیک شدن شما به هدف کاری بیهوده  می باشد پس آشنایی شما به لنز ها و دوربین ها بسیار مفید می باشد .                                                                                                                                                                   شاید این سه نکته از اصلی ترین پایه های عکاسی از حیات وحش باشد ولی بدون وجود خلاقیت فردی هیچ یک از این سه رکن کار ساز نخواهد بود .

در طبیعت از هیچ چیز حتی عکس از پای یک حشره هم نباید گذشت زیرا ظرافت همان پا و ساختار فیزیکی آن سخن ها در دل خود دارد . بطوریکه وقتی عکس شما در اختیار یک عکاس با تجربه از طبیعت قرار گیرد ، شما را تحسین خواهد کرد و همین سبب پیشرفت روز افزون شما خواهد شد .

در ضمن هیچ گاه کار خود را دست کم نگیرید چون تصویربردای و عکاسی از حیات وحش یکی از سخت ترین کار ها به حساب می آید  علت بیان این سخن این بود که بعضی ها در خانه خود مشغول استراحت و نوشیدن چای در زمستان بوران می باشند در حالیکه شما در همان سرمای زمستانه مشغول عکاسی از حیات وحش هستید و برای آنها عکس های خود را به نمایش می گذارید به راحتی به خود اجازه میدهند که بگویند رفتی عکس از دو تا بز گرفتی !! یا یک ماه که میرفتی تو جنگل و کوه فقط 10 دقیقه فیلم گرفتی ! دیوونه ای ! ولشکون برات نون و آب نمیشه ، ولی علاقه ی شما به عکاسی و ادامه ی کار سبب بزرگ شدن شما نزد بزرگان و آنهایی که این مشکلات را می دانند می شود .   

آشنایی با دوربین ها :  

در بازار دو نوع دوربین عکاسی وجود دارد که اولی بنام آنالوگ ( فیلم خور ) و دیگری بنام دیجیتال ( دارای کارت حافظه  ) نام دارند . که اول به بررسی دوربین های آنالوگ خواهیم پرداخت . 

دوربین آنالوگ : کار با این دوربین ها به علت عدم رونمایی تصویر هنگام عکس برداری مخصوصا در مورد حیات وحش کاری بس دشوار و نیاز به تجربه ای بسیار بالا دارد و قطعا برای شروع کار مناسب نیست . و همچنین تنظیم نور و روشنایی اگر دستی باشد که به مراتب کار با آن سخت تر خواهد شد . 

                                            دوربین های دیجیتال : این نوع دوربین ها خود شامل دو نوع می باشند یک نوع از آنها معمولی هستند و برای عکس برداری خانوادگی و معمولی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و قابلیت بستن لنز بر روی آنها وجود ندارد و زیاد مناسب برای عکاسی حرفه ای از حیات وحش نخواهند بود . ولی با اضافه نمودن تجهیزاتی به آنها می توان آنها را به دوربین هایی خوب تبدیل نمود .

                                                                نوع دیگر از این دوربین های دیجیتال وجود دارد که برای عکاسی حرفه ای از حیات وحش مناسب می باشد و قابلیت های فراوانی از قبیل لرزش گیر و بستن لنز نتظیم اتوماتیک نور و قابلیت ارتقا و  ... را داراست .                                                                                                                                                                                                                                                                  در این نوع دوربین بازتاب تصاویر مستقیماً بر روی سنسور تابیده نمی شود. نور وارد شده از لنز پس از بازتاب توسط یک آینه و منشور ۵ وجهی به منظره یاب پشت دوربین وارد می شود. این نوع دوربین اجازه پیش نمایش دقیقی از تصاویر و عمق میدان را در زمان نور دهی به کاربر می دهد.     

 آشنایی با لنز ها :

هر لنز از چندین عدسی مختلف محدب و مقعر تشکیل شده که ترکیب آنها با یکدیگر باعث ایجاد تصویری واضح بر روی سطح حساس فیلم (امولیسیون) خواهد شد. 
محل ایجاد تصویر را سطح کانونی و به مابین عدسی  و محل ایجاد تصویر، فاصلهٔ کانونی عدسی می‌گویند . که عموما اندازه ی آن را روی حلقه ی جلوی لنز شرکت های تولید کننده حک می کنند . هرچقدر فاصله کانونی لنز کوتاهتر باشد زاویه دید لنز بازتر و هرچقدر فاصله کانونی بلندتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود.در واقع برای عکاسی از فواصل دور از یک حیوان باید فاصله ی کانونی را بلند کنیم تا زاویه ی دیدمان کوچک شود و تصویر حیوان بزرگ نمایان شود ولی اگر از یک گله قوچ در فواصله ی دور می خواهیم تصویر تهیه نماییم باید فاصله ی کانونی را به نسبت کوتاه نماییم تا تصویر تمام گله در عکس نمایان باشد یا بهتر است بگویم جزئی نیافتد . حال می پردازیم به انواع لنز ها : 

لنز نورمال : این نوع از لنز ها  زاویه ی دیدی همچون چشم انسان را داراست ، به طور مثال شما نزدیک به یک  آبشار ایستاده اید و میخواهید یک تصویر از نمای کلی آبشار بگیرید و خیلی معمولی و همان طور که میبینید می خواهید تصویر را ثبت کنید چون چشم انسان زاویه ی دید 140 درجه ای دارد و تمام دوربین های عکاسی زاویه دید 52 درجه دارند بخاطر همین اغلب دارای وضوح بالایی هستند  وجود این لنز در روی دوربین سبب 140 درجه ای شدن زاویه ی دید می شود و وضوح تصویر کمی پابین می آید ولی این بدان معنی نیست که عکس شما خراب خواهد افتاد در ضمن   یک لنز نرمال معمولاً تا فاصله ی  ۵۰ سانتیمتر امکان نزدیک شدن به سوژه را به ما خواهد داد.        

لنز تله فوتو : این لنز طول بلندی دارد و برای عکاسی از حیات وحش مناسب می باشد و این امکان را به عکاس خواهد داد که در هنگام عکاسی کمی هم به سوژه نزدیک تر شود. طویل بودن آن سبب ایجاد فاصله ی کانونی بلند تر و جزئی تر شدن تصویر میگردد . به طور مثال پلنگی را در سینه کش کوه دیده اید و فاصله ی زیادی حدود 350 متر با شما دارد با بستن این لنز روی دوربین می توانید عکس خوبی را خلق نمایید ولی برعکس اگر حیوانی در نزدیکی شما قرار گیرد به طور مثال از یک مار که در فاصله ی 2 متری از شما قرار گرفته می خواهید عکس بگیرید در صورت بستن این نوع لنز تصویر شما تار خواهد افتاد .

لنز واید انگل : این نوع لنز به سبب فاصله ی کانونی کم زاویه ی دید شما را افزایش خواهد داد و شما می توانید طبیعت بیشتری را در تصویر خود جای بدهید به طور مثال : در جایی هستید که پشت شما به پرتگاهی خطر ناک ختم خواهد شد و جلوی شما گله ای از قوچ ها قرار گرفته اند و شما می خواهید تمام گله در عکس نمایان باشد به سبب اینکه شما نمی توانید به عقب بروید و تمام گله را در عکس جای دهید از این نوع لنز استفاده خواهید کرد و شما را بصورت مجازی به عقب برده و فضای بیشتری  در عکس به شما نشان خواهد داد .    

لنز زوم : همان طور که از اسمش پیداست این نوع لنز زاویه دید شما را تغییر می دهد و به همین سبب طول متفاوتی  را داراست ، برخی از لنزهای زوم با زاویه دید ۱۸۰-۴۰ که فاصله کانونی آن از ۴۰ میلیمتر درحالت زاویه باز تا ۱۸۰ میلیمتر در حالت تله فوتو ( جزئی ) می‌باشد کاربرد ویژه‌ای دارد . ( همانند زوم در گوشی موبایل ها ولی بدون مات کردن تصویر ) 

 

لنز ماکرو :  این نوع لنز  برای عکسبرداری از اجسام بسیار کوچک کابرد دارد . مثلا برای عکاسی از یک مورچه و تمام اندام های ساختاری آن از این نوع لنز استفاده خواهیم کرد .

                     

 

لنز چشم ماهی :  این نوع لنز  برای عکسبرداری هنری کاربرد دارد و حالت کروی به عکس می بخشد . 

البته نکاتی دیگر هم در این باره وجود دارد که سعی بر آن است بدون هیچ کم و کاستی تشریح گردد .

وسایل جانبی دوربین کمک زیادی به شما برای عکاسی خواهد کرد این وسایل شامل : 

1- سه پایه :  به سبب اینکه عکاسی از حیات وحش نیاز به صبر زیادی دارد و چون دوربین ها ی حرفه ای اغلب سنگین هستند و نگهداری آن سبب خستگی دست خواهد شد وجود سه پایه کمک خوبی به حساب می آید . به طور مثال شما می خواهید از مرغابی تصویر برداری کنید در این صورت سه پایه به شما کمک زیادی خواهد کرد و تصویر شما هم بهتر خواهد افتاد . ولی در بعضی مواقع هم وجود سه پایه سبب از بین رفتن تصاویر شما می گردد به طور مثال می خواهید از عقابی که روی تنه درختی نشسته است تصویر بگیرید ، چون بعد از مدتی از آن نقطه بلند خواهد شد و کم کم در حین پرواز اوج خواهد گرفت وجود سه پایه مانع کار شما خواهد شد و مانع عکس برداری خواهد شد . 

2 - فیلتر : کارکرد لنز ها را دوچندان خواهد کرد و مانع سوختگی حاصل از نور شدید در تصاویر می شود . 

 

3 - کارت حافظه : همیشه وجود یک کارت حافظه همراه عکاس مفید واقع خواهد شد زیرا تعداد تصاویر بیش تری خواهید گرفت و حسرت عکس را نخواهید خورد . چون در طبیعت بسیاری از جانداران مهاجر هستند .  
و .... که توضیح هر یک از حوصله خواننده خارج است . در ادامه شما را به دیدن تصاویر زیر دعوت می نمایم .  

 
 
      پارک ملی سرنگتی اولین پارک ملی بزرگ جهان ( آفریقا )